Torvald Foss Taxibil. Fotot från början av 1930-talet Torvald Foss Taxibil. Fotot från början av 1930-talet

Bilarna i Brevik

Den 11 och 12 juni 1930 är det auktion på Lundaby i Brevik. Bland alla föremål som säljs finns en bil. Det är enligt annonsen i Arvika Nyheter en Chrysler som gått 1300 mil och är ”absolut felfri”.
Bilen hade ägts av Kerstin Jonsson som avlidit 1927. Den kan ha varit i paret Olof och Kerstins ägo redan innan Olof gick bort 1920.

SKOLBARN FICK SKJUTS
Såvitt vi kunnat utröna var den här bilen en av de första i Brevik. Det fanns också en bil i Väststuga som ägdes av C V Brandel. Den fanns på 1930-talet och Emmy Gustavsson på Nyback, född 1921, har berättat:
-        CV Brandel erbjöd oss ibland skjuts i bilen när vi var på väg från skolan. Det måste ha varit i början av 1930-talet. Jag tror att det var en Ford som han hade.
Torvald Foss på Nygård, född 1898, var också tidigt bilägare i Brevik. Han var morbror till Yngve Bergsten som berättar om Torvalds bilar:
-        Torvald tog trafikkort på mitten av1920-talet och skaffade sig en A-Ford. Uppkörningen var inte så viktig, han fick bara några frågor av trafikinspektören.
-        Sedan började han att köra taxi, men var inte stationerad på någon taxistation enligt vad Torvald berättat.
Torvald hade hela livet intresse för bilar.
-        Han hade på 1950-talet en Vauxhall, men hans sista bil var en Volvo PV av 1962 års modell. Den hade han fram till dess han gick bort 1972.

YNGVE I OLYCKA
Bilintresset hos familjen Foss och Bergsten var stort.
-        Min morfar Albin Foss som dog 1952 hade aldrig körkort. Han använde hästar hela tiden, berättar barnbarnet Yngve Bergsten.
Yngve tog körkort så fort han fyllde 18 år och redan samma höst råkade han utför en olycka. Han körde
av vägen i den s k konjakssvängen vid Norserud.
-        Det gick nog lite för fort i kurvan, förklarar Yngve idag. Turligt nog blev det bara tre stygn i huvudet. Men jag fick böta 160 kronor för vårdslöshet. Men det var ju en nyttig lärdom.

En Opel var Hilding och Elsa Axelssons på Lundaby En Opel var Hilding och Elsa Axelssons på Lundaby

En Opel var Hilding och Elsa Axelssons första bil. Årsmodell från slutet av 1940-talet.

Olle Nilssons första bil. Ford Anglia Olle Nilssons första bil. Ford Anglia

FLERA TAXIFÖRARE
Taxiförare har det varit gott om i Brevik under årens lopp. Erik Håkansson och hans bror Henry körde taxi i en Volvo i slutet på 1940-talet – en större bil som ofta kallades för Volvosugga.
-        De körde varannan vecka och var anslutna till taxistationen i Åmotfors, berättar Henrys son Johnny.
Det fanns ytterligare en Breviksbo med taxiförflutet. Det var Kåre Brekke som valde en Chevrolet. Han körde taxi i slutet på 1950-talet.
På 1950-talet skaffade många familjer i Brevik bil. Ragnar och Greta Gustavsson på Lycka en begagnad Volkswagen 1955. I Norstuga en Ford Taunus 12 M, på Nytomta en Citroen CV4 och på Björkebo en Peugot.

HENRY VANN BIL
På Nyback hade varken Emmy eller Henry Gustavsson körkort. Så föll det sig plötsligt att Henry vann en bil på en fisketävling i sjön Hugn.
- Jag tror det var i början av 1960-talet. Så pappa blev tvungen att ta körkort. Det var en Fiat 1100 han vann. Det är sonen Ingemar som berättar.
Chevrolet Bel Air var på slutet av 1950-talet en lyxbil. När familjen Ström från Stockholm kom till sitt sommarställe Väststuga var det i en sådan bil.
-        Klart vi var väldigt imponerade av deras bil, berättar Kjell Gustafsson som ofta träffade familjen Ström.
Idag är Breviksborna mycket beroende av bil. Där båda arbetar finns det ofta två bilar. Sammanlagt finns år 2019 26 bilar i Brevik.

Det var SJ-bussar som svarade för busstrafiken mellan Arvika och Charlottenberg

Yngve Bergsten, nybliven körkortsinnehavare och hans nya Volvo PV. Bilden tagen 1961.