Ji-Coo´s i början av 1960-talet. På trummor Egon Olsson, gitarr Björn Andersson, orgel Svante Valjestål, bas Hasse Axelsson och saxofon Jens Carlsson. Jens var också kapellmästare.

Hasse på Lundaby - proffsmusiker


Fyrtiotalisterna i Brevik hade under uppväxten ofta idrotten som fokus.  För Hasse Axelsson på Lundaby handlade det också om något annat. Från det han fyllde femton 1959 var det musiken som tog det mesta av hans tid. Några år senare var han proffsmusiker i gruppen Ji-Coo´s från Arvika och den karriären skulle vara till 1965 då ett nytt yrkesliv inleddes.

Ji-Coo and the Vikings kan sägas vara en föregångare till orkestern Vikingarna och tiden med musiken  blev en mycket intressant period för Hasse. Det blev bland annat grammofoninspelningar och besök i Frukostklubben -  ett av Sveriges radios mest kända program.

Men Ji-Coo and the Vikings saga tog ett slut hösten 1961. Den populära orkestern delades i två,  Ji-Coo´s orkester och The Vikings. Hasse valde att bli kvar i Ji-Coo´s tillsammans med orkesterledaren Jens Carlsson, men spelningarna för Hasse och hans nya orkesterkollegor blev fler och fler.

- Jag har räknat igenom bokningarna under 1964 och det handlar om 130 stycken. Det var spelningar i princip mer än var tredje dag. Och resorna var många och ibland ganska långa. Gagnet, Mariestad, Mellerud, Stockholm, Skotterud och Blomsterhult är några av platserna vi besökte.

Pappa var musikalisk
Musikintresset låg i släkten. Pappa Hilding spelade fiol och hade  musiken i blodet. Han hade spelat fiol i många år men kunde också hantera dragspelet.

- Pappa var musikalisk och gav mig de första lärospånen. Med hans fiol lärde han mig några låtar. Jag använde istället familjens dragspel. Jag var nog 5-6 år gammal då. Vi hade en fiol till men jag var nog inte så road av det instrumentet.

-Visst blev det några uppträdanden bland annat på skolan Skönbacka.

Kontrabasen blev fortsättningen för Hasse. Tillsammans med musikläraren Rune Eriksson fick han grunderna i att använda den "stora fiolen".  Vi hade en liten grupp där fiol, cello och kontrabas ingick och det blev en del spelningar i kyrkor i bygderna.

Kurt Yngves trio
Yngve Fors från Kroppstadholm var en av Hasses skolkamrater och tillsammans skulle de utveckla sitt musikintresse.

Tillsammans bildade de Kurt Yngves trio, Hasse  på ståbas, Yngve sjöng och spelade gitarr och Karl-Erik Forslund hanterade dragspelet. Nu handlade det om dansmusik och det var nog det som Hasse tyckte var framtiden..

- Men ståbasen innebar ju ett transportbekymmer. När vi skulle träna tog jag mopeden med en mjölkkärra till Skönbacka.

Första spelningen var i Långelanda Folkets hus i slutet av 1950-talet och det blev åtskilliga spelningar i olika lokaler, inte minst logdanser både i hemtrakterna och i Norge. Engagemangen ökade nu snabbt och det gick inte längre att kombinera arbetet på Risdals bageri i Åmotfors. Nu blev musiken en heltidssyssla.

Elbasen ett lyft
- För 695 kronor köpte jag 1959 en elbas från ett musikvaruhus i Malmö och det blev ett lyft.  Pappa fick skriva på köpekontraktet eftersom jag inte var myndig.

Första spelningen med detta moderna instrument var en logdans i Kil en midsommarafton. Det var då inte vanligt med denna typ av instrument.

- Det var en mardrömskväll. Nu hördes nämligen varenda ton och man kunde inte fuska sig igenom låtarna. Vi överlevde kvällen och jag tror att publiken var nöjd.

Höjdpunkterna
Det blev spelningar på Nalen i Stockholm och direktsända radioprogram, bland annat med Rune Hallberg som presentatör.

- Det var några av höjdpunkterna i min musikkarriär. Och besöket i Frukostklubben i studion på Karlaplan där Sigge Fürst var programledare. Det var stort för en bonnpojk från Brevik.  

1967 gjorde Hasse sin sista spelning i Ji-Coo´s. I två års hade han varit dubbelarbetande och dessutom pendlat till Skövde.

Nytt yrke
Hasse gick senare en utbildning till bilskolelärare och jobbade sen i Skövde.

- Jag insåg ju att orkesterlivet inte skulle vara i evighet. I många år har nu Hasse och hans familj varit västgötar, men de återvänder ofta till Ottebol.

- Jag har övertagit mammas och pappas gård där och det är också här som jag föddes för 70 år sedan. Brevik lämnade familjen 1966.

Skivsuccé

1961 kom Ji-Coo and the Vikings ut med en EP med fyra låtar. Vikings at home, Viking war chant, The Viking and the crow och Viking Boggie. Den sistnämnda låten blev mycket populär och nådde på våren 1961 en åttondeplats på Radio Luxenburgs topplista. Låten var skriven av gitarristen Gunnar Olsson.

Många spelningar

Efter att Ji-Coo and the Vikings hade splittrats 1961 var populariteten stor hos båda orkestrarna. Bilden till höger är några av engagemangen för Ji-Coo´s orkester. Under 1964 gjorde orkestern 130 spelningar på många olika platser. 1965 avslutade Hasse Axelsson sin karriär som dansmusiker. Nästa yrke blev trafiklärarens.

Hasse Axelsson "Hasse på Lundaby" i RCA-studion i Stockholm. En av höjdpunkterna i hans karriär.